Hakukonenäkyvyys – mitä voit tehdä heti parantaaksesi sitä
Seo eli hakukoneoptimointi on avainasemassa sivustosi kävijämäärissä. Visuaalisesti ja toiminnallisesti parhainkaan verkkosivusto- tai verkkokauppa ei itsessään vielä takaa sinulle kävijöitä, jos ei sivustosi ole hakukoneiden orgaanisesti löydettävissä.
Hakukonenäkyvyys on siis ratkaisevassa asemassa myös siinä, kuinka paljon verkkosivusi tai verkkokauppasi tuottaa konversiota. Hakukonenäkyvyyteen kannatta siis panostaa.
1. Mieti mitkä hakutermit ja avainsanat kuvaavat parhaiten palvelujasi tai tuotteitasi
Kun tunnistat millaiseen tarpeeseen ja tiedonhaluun palveluusi liittyviä hakuja tehdään, voit tehokkaasti uudistaa keskeisiä avainsanoja ja luoda sisältöä, joka vastaa mahdollisimman osuvasti potentiaalisten asiakkaiden tiedon tarpeeseen.
Oleellisia avainsanoja tekstisisällöissä käyttämällä ja muotoilemalla sisältösi informatiiviseksi, tiedontarpeeseen vastaavaksi kokonaisuudeksi, vedät hakuja tekeviä mahdollisia asiakkaita luonnollisesti sivuillesi.
2. Muodosta sisällöstäsi aihepiiriltään yhteneväisiä, selkeitä ja loogisia kokonaisuuksia
Hakukoneet pitävät temaattisista sisällöistä ja rakenteista, joissa sisältökokonaisuudet muodostavat toimivia käyttäjäpolkuja avainsanoja hyödyntäen. Huomioi siis sivujen välinen suhde osoiterakenteissa (url-rakenne) ja muodosta poluista loogisia ja kuvaavia.
3. Huomioi linkitykset
Varmista, että sisältösivuillasi on linkkejä sivustosi ulkopuolelle sekä sivustosi muille sivuille. Suosi samaa aihepiiriä käsittelevien sivujen välillä linkityksiä keskenään ja käytä näillä sivuilla samoja avainsanoja.
4. SEO-otsikot l. metaotsikot
Jokaisella sisältösivullasi on oma metaotsikkonsa.
Nämä otsikot kertovat hakukoneille millaista sisältöä sivullasi on sekä toimivat houkuttimena ne hakutuloksissa näkevälle selaajalle. Mikäli et itse määritä metaotsikoita sivustollesi, Google määrittää ne automaattisesti sisällöstä poimimalla.
5. Otsikointi sivuilla
Muista aina määrittää sisältösi pääotsikot käyttämällä HTML-tägiä H1. Alaotsikoissa voit käyttää H2-H4-otsikointeja. Hakukonenäkyvyys ei parane oleellisesti näitä alempia HTML-otsikointeja käyttämällä.
Hakukoneen ymmärtävät HTML- tägien välisen suhteen. Käytä yläotsikkotägiä H1 vain kerran ja alaotsikoissa tägejä loogisessa järjestyksessä.
6. HTML-ankkurilinkit
Hakukoneet ymmärtävät sivuillasi olevan HTML:n ominaisuuksia. Jos sisältösi muodostavat pitkiä ja laajoja sivukohtaisia kokonaisuuksia, voit ankkurilinkein helpottaa sekä olennaisiin tietoihin siirtymistä että hakukoneiden sisällön ”lukemiseen” käyttämää aikaa.
7. Kuvien alt-tekstit ja hakukonenäkyvyys
Hakukoneiden näkökulmasta sivustollasi olevien kuvien sisältämät vaihtoehtoiset tekstit nousevat tärkeäksi prioriteetiksi niiden skaalatessa sivustosi kokonaisuutta ja arvottaessa sijoituspaikkaasi hakukoneen listauksessa.
Alt-tekstit ovat osa saavutettavuuden kokonaisuutta, joten niille varattua kohtaa ei pidä jättää tyhjäksi.
8. Saavutettavuus
Saavutettavuuden merkitys kasvaa koko ajan myös hakukoneissa. Ota jo nyt tavaksesi varmistaa luomiesi sisältöjen saavutettavuus. Se nousee vaatimuksesi vuonna 2025 EU:n saavutettavuusdirektiivin saavutettavuusvaatimuksen astuessa koskemaan voimaan kaikkea verkossa olevaa sisältöä.
Toivottavasti sait käyttökelpoista informaatiota ja innostusta ryhtyä parantamaan verkkosivujesi hakukonenäkyvyyttä!