Omnibus-direktiivi voimaan 1.1.2023

Omnibus -direktiivi

Omnibus-direktiivin tuomat muutokset kuluttajansuojalakiin astuvat Suomessa voimaan 1.1.2023

Direktiivi itsessään on annettu jo aikaa sitten, mutta sen nyt astuessa voimaan tulee jokaisen B2C-verkkokaupan toimia 1.1.2023 direktiivissä asetettujen säädösten mukaisesti. Lakimuutokset koskevat myös digitaalisia palveluita kuluttajille verkossa myyviä tahoja. Sanktiot on määritelty huomattaviksi, 4 % liikevaihdosta, joten direktiivin voimaan astumista osana lainsäädäntöä ei kannata ohittaa olan kohautuksella!

Direktiivi muuttaa verkkokauppojen alennuskampanjointia siten, että kuluttajalle on oltava selvästi näkyvissä tarjoushinnan lisäksi tuotteen alin hinta, jolla sitä on myyty viimeisen 30 päivän aikana. Käytännössä uuden kampanjan alennusprosentti on siis laskettava alimmasta hinnasta, jolla tuotetta on myyty viimeisen 30 vuorokauden aikana.

Säännös ei koske rajattuja kampanjoita, joissa alennettu hinta on kohdistettu esimerkiksi kanta-asiakkaille. Myös asiakaskohtaisilla alennuskoodeilla ja -kupongeilla saavutetut hinnanalennukset on rajattu pois ilmoitusvelvollisuuden piiristä. Huomioi kuitenkin, että kaikille avoimiin alennuskoodeihin, jotka ovat jokaisen verkkoselaajan löydettävissä ja käytettävissä, direktiivi kohdistuu.

Lue Omnibus-direktiivistä lisää Kaupan Liiton sivuilta tai tutustu Kuluttajansuojan Omnibus-direktiivin täytäntöönpano sekä puhelin- ja kotimyyntisääntelyn tiukentaminen, lausuntotiivistelmään Valtionneuvoston sivuilla.

Omnibus-direktiivi pitää sisällään myös muita oleellisia linjauksia

Ilmaiset palvelut, joissa vastineeksi pyydetään kuluttajan henkilötietoja tai muuta dataa

Kuluttajilla tulee olla oikeus irtisanoa sopimus 14 päivän kuluess,a ja ilmaisen palvelun tarjoajan on esitettävä selkeästi palvelun pääominaisuuksista, irtisanomisen ehdoista sekä sopimuksen kestosta.

Personoitu hinnoittelu

Kuluttajan osto- ja vierailuhistorian mukaan muuttuvista hinnoista on esitettävä tieto, jos hinnoittelu perustuu algoritmin tuottamiin hinnanmuutoksiin.

Tuotearvostelut

Esillä olevien tuotearvostelujen aitous tulee varmistaa niin, että vain tuotteen verkkokaupasta ostaneet kuluttajat voivat jättää tuotearvostelun, joka näkyy kuluttajille. Varmistustapa on selvennettävä kuluttajille.

Hakutulokset

Sivuston hakutulosten tarjousten sijoituskriteerit tulee ilmoittaa kuluttajalle. Mikäli listaukseen vaikuttavat tavarantoimittajilta saadut maksut, tästä on ilmoitettava kuluttajalle selkeästi.

Korvausvastuu  harhaanjohtavasta markkinoinnista aiheutuneista kustannuksista

Käytännössä tämä voi tarkoittaa esimerkiksi asiakkaan matkakulua hänen mainoksen perusteella lähdettyään ostamaan mainostettua tuotetta, jota ei olekaan liikkeessä saatavilla mainoksesta huolimatta.

Mitä voit verkkokauppiaana tehdä, jotta kampanjointisi pysyy kuluttajansuojalain mukaisena?

Jos verkkokaupassasi ei ole ollut käytössä lisäosaa tai koodia hinnanmuutosten seuraamiseen ja tallentamiseen, voi urakka olla työläs.

Siinä tapauksessa helpointa on keskeyttää kampanjat ja muuttaa ne kanta-asiakaskampanjoiksi. Kanta-asiakkaille suunnatut alennukset kuuluvat rajattuihin kohdistuksiin, joissa 30 päivän alimman toteutuneen myyntihinnan ilmoitusvelvollisuutta ei vaadita.

Säädöksen velvoittamien alimpien hintojen päivittäminen tuotteisiin on manuaalisesti mahdollista, mikäli tuotevalikoima on suppea ja hinnanmuutoshistoria on pystytty tallentamaan digitaalisesti. Käytännössä manuaalinen hinnanmuutosten seuranta on kuitenkin melkoinen urakka, johon harvalla riittää edes aikaresursseja.

Ensihätiin voi olla parasta muokata alennukset kanta-asiakkaille suunnatuiksi ja poistaa avoimet kuponkikoodit näkyviltä.

Mikäli sinulla on verkkokauppasi lisäksi kivijalkatoimintaa yhteisin varastosaldoin, kannattaa markkinoinnissa selkeästi ilmoittaa, mistä toimipisteistä tuotetta on saatavilla. Myös hinnoittelun yhdenmukaistaminen toimipisteiden välillä käy entistä tärkeämmäksi.

Omnibus-direktiivin lähtökohtana on yritysten ohjaaminen kohti kuluttajalle läpinäkyvämpää hinnoittelua ja toimintaa.

Direktiiviin kannattaa siis suhtautua mahdollisuutena parempaan, asiakasta aidosti arvostavampaan palveluun. Jos et ole vielä huomioinut lain vaatimia muutoksia WooCommerce-verkkokaupassasi, toimi nyt!

Ota rohkeasti yhteyttä ja anna meidän auttaa saattamaan WooCommerce- tai Magento-verkkokauppasi Omnibus-direktiivin vaatimusten mukaiseksi!

Valitse 
Artio

kumppaniksi😊

Eikö
etsimääsi
löydy?