Omnibus-direktiivin vaikutus verkkokaupan alennuskampanjoihin

OMNIBUS-DIREKTIIVIN VAIKUTUS VERKKOKAUPAN ALENNUSKAMPANJOIHIN

Kuluttajansuojan Omnibus-direktiivi astuu voimaan 28.5.2022.

Direktiivi muuttaa verkkokauppojen alennuskampanjointia siten, että kuluttajalle on oltava selvästi näkyvissä tarjoushinnan lisäksi tuotteen alin hinta, jolla sitä on myyty viimeisen 30 päivän aikana. Ilmoitusvelvollisuus kohdentuu siis hinnanalennuksiin. Alimman myyntihinnan ilmoitusvelvollisuutta ole normaalihintaisilla tuotteilla, vaikka tuotetta olisi myyty tarjouksessa vielä 27.5.2022.

Säännös ei koske rajattuja kampanjoita, joissa alennettu hinta on kohdistettu esimerkiksi kanta-asiakkaille. Myös asiakaskohtaisilla alennuskoodeilla ja -kupongeilla saavutetut hinnanalennukset on rajattu pois ilmoitusvelvollisuuden piiristä. Huomio kuitenkin, että kaikille avoimiin alennuskoodeihin, jotka ovat jokaisen verkkoselaajan löydettävissä ja käytettävissä, direktiivi kohdistuu.

Mikäli alennuskampanjan kokonaispituus on alle 60 päivää, ei hinnanmuutoksista tarvitse päivittää kesken kampanjan vaikka alennusta suurennettaisiin.

Lue Omnibus-direktiivistä lisää Kaupan Liiton sivuilta tai tutustu Kuluttajansuojan Omnibus-direktiivin täytäntöönpano sekä puhelin- ja kotimyyntisääntelyn tiukentaminen, lausuntotiivistelmään Valtionneuvoston sivuilla.

Omnibus-direktiivi pitää sisällään myös muita oleellisia linjauksia

Ilmaiset palvelut, joissa vastineeksi pyydetään kuluttajan henkilötietoja tai muuta dataa

Kuluttajilla tulee olla oikeus irtisanoa sopimus 14 päivän kuluessa ja ilmaisen palvelun tarjoajan on esitettävä selkeästi palvelun pääominaisuuksista, irtisanomisen ehdoista sekä sopimuksen kestosta.

Personoitu hinnoittelu

Kuluttajan osto- ja vierailuhistorian mukaan muuttuvista hinnoista on esitettävä tieto, jos hinnoittelu perustuu algoritmin tuottamiin hinnanmuutoksiin.

Tuotearvostelut

Esillä olevien tuotearvostelujen aitous tulee varmistaa niin, että vain tuotteen verkkokaupasta ostaneet kuluttajat voivat jättää tuotearvostelun, joka näkyy kuluttajille. Varmistustapa on selvennettävä kuluttajille.

Hakutulokset

Sivuston hakutulosten tarjousten sijoituskriteerit tulee ilmoittaa kuluttajalle. Mikäli listaukseen vaikuttavat tavarantoimittajilta saadut maksut, tästä on ilmoitettava kuluttajalle selkeästi.

Korvausvastuu  harhaanjohtavasta markkinoinnista aiheutuneista kustannuksista

Käytännössä tämä voi tarkoittaa esimerkiksi asiakkaan matkakulua hänen mainoksen perusteella lähdettyään ostamaan mainostettua tuotetta, jota ei olekaan liikkeessä saatavilla mainoksesta huolimatta.

Aikaa toimia on hyvin vähän.

Mitä voit verkkokauppiaana tehdä, jotta kampanjointisi pysyy kuluttajansuojalain mukaisena?

Mikäli verkkokaupassasi on aktiivisena alennuskampanjoita, joiden haluat jatkuvan normaalisti vielä toukokuun loputtua, on aika käydä toimeen!

Jos verkkokaupassasi ei ole ollut käytössä lisäosaa tai koodia hinnanmuutosten seuraamiseen ja tallentamiseen, voi urakka olla työläs.

Siinä tapauksessa helpointa on keskeyttää kampanjat ja muuttaa ne kanta-asiakaskampanjoiksi. Kanta-asiakkaille suunnatut alennukset kuuluvat rajattuihin kohdistuksiin, joissa 30 päivän alimman toteutuneen myyntihinnan ilmoitusvelvollisuutta ei vaadita.

Säädöksen velvoittamien alimpien hintojen päivittäminen tuotteisiin on manuaalisesti mahdollista, mikäli tuotevalikoima on suppea ja hinnanmuutoshistoria on pystytty tallentamaan digitaalisesti. Käytännössä manuaalinen hinnanmuutosten seuranta on kuitenkin melkoinen urakka, johon harvalla riittää edes aikaresursseja.

Ensihätiin voi olla parasta muokata alennukset kanta-asiakkaille suunnatuiksi ja poistaa avoimet kuponkikoodit näkyviltä.

Mikäli sinulla on verkkokauppasi lisäksi kivijalkatoimintaa yhteisin varastosaldoin, kannattaa markkinoinnissa selkeästi ilmoittaa, mistä toimipisteistä tuotetta on saatavilla. Myös hinnoittelun yhdenmukaistaminen toimipisteiden välillä käy entistä tärkeämmäksi.

Omnibus-direktiivin lähtökohtana on yritysten ohjaaminen kohti kuluttajalle läpinäkyvämpää hinnoittelua ja toimintaa.

Direktiiviin kannattaa siis suhtautua mahdollisuutena parempaan, asiakasta aidosti arvostavampaan palveluun.

Ota rohkeasti yhteyttä, jos kaipaat apua ja kumppania WooCommerce- tai Magento-verkkokauppasi kehittämisessä direktiivin astuessa voimaan.

Valitse 
Artio

kumppaniksi😊

Eikö
etsimääsi
löydy?