Ennen kuin verkkosivuja aletaan rakentamaan, kannattaa miettiä, mikä niiden tarkoitus on. Kotisivut voivat palvella monella tapaa; tarjota tietoa yrityksesta tai yhteisöstä, sen tuotteista ja palveluista. Verkkokaupassa voidaan myydä tuotteita tai antaa mahdollisuus ajanvaraukseen verkossa, lähettää uutiskirjeitä. Verkkosivusto voidaan valjastaa myös keräämään yhteystietoja mahdollisista tulevista asiakkaista.
Tärkeää kuitenkin on löytää pääasiallinen tavoite sivuston olemassaololle, jolloin se voidaan suunnitella kohdentumaan juuri tähän tarkoitukseen ja kaikki sisältö tukee tarkoitusta.
Hyvät verkkosivut ohjaavat sisällöllään käyttäjän tai ostajan liikkeitä ja toimenpiteitä haluttuun suuntaan – tekemään ostos, ottamaan yhteyttä tai toimimaan jotenkin muuten halutulla tavalla. Verkkosivujen tekstisisältö, rakenne ja tavoitteet kulkevat yhtä matkaa vieden verkkosivujen vierailijaa kohden tavoitteiden toteutumista.
Verkkosivuston sisältö on ykkösasia, visuaalisuuskin tärkeää
Selkeä ja helposti ymmärrettävä verkkosivusto, joka sisältää kävijöilleen olennaisen tiedon yrityksen tai yhteisön tarjoamista palveluista ja tuotteista, pitää vierailijan sivustollasi. Nykyaikainen visuaalinen kokonaisuus ja sivuston looginen rakenne luovat uskottavuutta sekä antavat asiakkaalle positiivisen mielikuvan yrityksestä.
Jos asiakas ei helposti löydä tarvittavaa tietoa tai jää epätietoiseksi yrityksesi toiminnasta, katoaa hän nopeasti muille sivustoille.
Sosiaalisessa mediassa – Facebook, Twitter, Instagram jne. – kannattaa tavoitella samaa visuaalista ilmettä kuin on verkkosivuilla. Näin täydennetään muistijälkeä yrityksestä ja pidetään sen imago yhtenäisenä.
Miksi pelkkä some-näkyvyys ei riitä
Sosiaalisessa mediassa pitää ja kuuluukin näkyä, mutta se ei pelkästään riitä. Yritys vailla verkkosivuja ei ole uskottava. Visuaalisesti korkeatasoiset, loogiset, käyttäjäystävälliset, sisällöltään asianmukaiset kotisivut kasvattavat luottamusta yritykseen. Ilman verkkosivuja menetetään myös hakukonenäkyvyys. Some-tileilläsi vierailevat usemmiten he, jotka jo tuntevat yrityksesi.
SEO eli hakukoneoptimointi
Hakukoneoptimoidut verkkosivut taasen tuovat yritykselle uusia potentiaalisia asiakkaita. Valtaosa ihmisistä palveluita tai tuotteita etsiessään käyttää internetin hakukoneita – katso Googlesta!
Huolella tehdyt kooditeknisesti virheettömät verkkosivut saavat myös arvostusta Googlessa, mikä lisää hakukonenäkyvyyttä. Luonnollisestikin nykypäivän verkkosivut ovat responsiiviset eli näkyvät kaikissa päätelaitteissa – pöytäkoneissa, tableteissa, älypuhelimissa – moitteetta. Tämä ominaisuus lisää myös sivuston arvostusta Googlessa.
Jotain, mutta hyvää, jonka päälle rakentaa
Alusta verkkosivujen toteutukseen kannattaa valita katsoen myös tulevaisuuteen. Korkeatasoinen alusta antaa mahdollisuuden lisätä sivustolle erilaisia palveluita myös myöhemmin.
Saatat jossain vaiheessa esimerkiksi haluta perussivuston lisäksi verkkokaupan, varausjärjestelmän tai jotain muuta. Laadukas alusta myös tarjoaa sivustolla vieraileville miellyttävän käyttökokemuksen, lisäksi sisältö on helposti päivitettävissä.
Artiolla on vuosikymmenten kokemus verkkosivustojen ja -kauppojen toteuttamisesta. Suosimiamme alustoja ovat WordPress + WooCommerce, Joomla! ja Magento.
Lisätietoja: Artio Oy, info@artio.fi, puh. +358 400 789 592.