Jämsän kaupunki lähti uudistumaan rohkeasti ja aloitti viime vuoden loppupuolella brändityön. Työn valmistuttua uusi brändi näkyy kaupungin markkinoinnissa, verkkosivujen visuaalisessa ilmeessä, sosiaalisessa mediassa ja ilmoituksissa. Myös katukuvassa näkyvät kaupunkitaulut, kyltit ja viirit tullaan uudistamaan.
Brändi kumpuaa vanhosta Jämsän Äijän tarinoista
Nyt julkaistu brändi yhdistelee pilke silmäkulmassa jämsäläistä itsetuntoa ja tuttua tarinaa. Erottuva kokonaisuus vahvistaa kaupunkimme veto- ja pitovoimaa ja yhtenäistää kaupungin eri toimintojen ilmettä. Uudistetun brändin johtolauseiksi valitut – Jämsä jää mieleen, Jämsä jää sydämeen, Jää sinäkin Jämsään – kumpuavat toista sataa vuotta vanhoista lukuisista Jämsän Äijän tarinoista. Äijä jäi milloin minnekin, lopulta kuitenkin Jämsään.
Vahvoista ja humoristisista tarinoistaan tunnetusta Jämsän Äijän hahmosta päätettiin luopua uudessa brändissä. On aika uudistua ja päästää Äijä vapaalle. Uuden brändin käyttöönottoa tukee brändikirja, joka on tarkoitettu kaikille kaupungin brändiä työssään toteuttaville. Kirjasta löytyy käytännön vinkkejä ja malleja ilmeen mukaisten materiaalien suunnitteluun ja toteutukseen.
Linkki Jämsän brändin esittelyvideoon
Jämsän kaupungin uuden brändi-ilmeen toteutus
Artio Oy on uudistanut Jämsän kaupungin verkkosivut. Tämä kokonaispinta-alaltaan 1 823,90 km² kokoinen kaupunki on jäänyt 20 182 asukkaan sydämeen tarjoten viihtyisää asumista, yrittämistä ja harrastuksia. Muuallakin voi asua, mutta miksi? Jämsä on historialtaan rikas, järvien kirjoma kunta Päijänteen äärellä, se tarjoaa Himoksen matkailulle oivalliset puitteet. Tänne on helppo tulla, täältä on noin tunnin matka Tampereelle ja Jyväskylään. Helsinkiin ennättää junalla 2,5 tunnin matkustamisella, ja Helsinki-Vantaan kautta turistit pääsevät junan kyyditsemänä helposti Jämsän sydämeen.
Artio päivitti uuden brändin kaupungin verkkosivuille Joomla-julkaisujärjestelmään
Uutta Jämsä-brändiä rakennettiin vahvasti yhteistyöllä. Eri kohderyhmien mielipiteiden selvittämiseksi järjestettiin muun muassa työpajoja ja laaja verkkokysely, joissa selvitettiin mielikuvia Jämsästä ja jämsäläisyydestä. Esiin nousseet asiat, kuten Jämsän luonto, sijainti ja harrastusmahdollisuudet sekä luonteenpiirteinä jämsäläinen ylpeys ja itsepäisyys sekä myös ystävällisyys saavat paikkansa uudessa brändissä. Mallirekrytointi kiinnosti ja saimme tuoreisiin valokuviin aitoa, jämsäläistä mielenmaisemaa, Jämsän Matkailu- ja markkinointijohtaja Ulla Haggrén iloitsee.
Muutokset on tehty digipalvelulain edellyttämien saavutettavuusvaatimusten mukaisesti, jossa otetaan huomioon mm. värikontrastit ja fontit. Uusi brändin mukainen ilme kaupungin sivuilla julkaistiin Artio Oy:n toimesta 16.3.2021.
Lue lisää Jämsän brändiuudistuksesta.
Lisätietoja projektista Artio Oy, Arto Saraniva, puh. +358 400 789 592.